Mitt jobb och jag!



Fick frågorna av söta Madeleine och Karin om vad jag arbetar med och vart jag läste någonstans. Här kommer svaret:
Direkt efter gymnasiet tog jag min flyttkartong och flyttade till Kalmar. Där läste jag ett vanligt ekonomiprogram på Baltic Business School. Stannade där i 3 år och tog ut min kandidatexamen i företagsekonomi och blev med andra ord civilekonom. På grund av mitt dåvarande distansförhållande med M, flyttade jag ner hit till Kristianstad. Hade redan innan jag flyttade ner fått jobb på Skånes Provinsbank (Danske Bank). Där jobbade jag i kassan i ca 4 månader. Kände direkt att jag inte passade inom bankvärlden. Började därför söka nytt jobb och fick ett genom min förra bankchefs kontaktnät.

Nu jobbar jag som redovisningskonsult på Ernst & Young. Hade väldig tur när jag fick detta jobb. För oftast anställer Ernst & Young endast redovisningskonsulter som har arbetat kanske 10 år på en ekonomiavdelning. Mina dagliga arbetsuppgifter består av löpande bokföring, bokslut till företag, årsredovisningar till aktiebolag och deklarationer. Företag lämnar in sina räkenskaper till mig. Jag färdigställer allt  och rättar eventuella felaktigheter och sen lämnar jag det vidare till revisorn som granskar det. Tror säkert att det många som tycker att jag har ett urtråkigt jobb. Men jag tycker att varje företags räkenskaper är ett stort "pussel" som måste lösas och det är vägen dit som är rolig. Varje företag unikt, så inget "pussel" ser likadant ut. Svårigheten med arbetet är att det alltid kommer nya nyheter så det gäller att hålla sig uppdaterad hela tiden. Det är vad jag sysslar om under arbetsdagarna och på måndag är jag tillbaka på mitt kontorsrum framför jobbdatorn. Skönt är det att se fram emot att jag har en veckas semester till om bara tre veckor. Då blir det en vecka på Kreta med sol och bad!

Nu ska jag spendera dagen i solen!
Många kramar

Kommentarer
Postat av: Anna - Starwoman ☆

Jag tycker att ditt jobb låter kul jag. Roligare med ett arbete man måste tänka för att kunna utföra än något som man inte behöver tänka för att utföra om du fattar hur jag menar ;-)



Du är ju förövrigt söt som socker människa!!! Så fint läppglans du har också, vart kommer det ifrån, snygg nyans!



Hoppas att du har en fin lördag!



Stor kram

2009-08-01 @ 17:55:23
URL: http://starwoman.blogg.se/
Postat av: Annas inspiration

Låter som ett intressant jobb!



vad söt du är

kramen

2009-08-02 @ 20:45:43
URL: http://annasinspiration.blogg.se/
Postat av: Madeleine

Tack för infon=)

Låter som ett väldigt roligt jobb och vilken tur du haft. Eller snarare skicklighet:)

Men blev du civilekonom på enbart 3 år, är inte det 4 år?

Jag funderar på att läsa till mer redovisning då jag tror att det är lättare att få jobb inom det än inom marknadsföring.



Vilken mysig helg du haft med sol=)Kraam

2009-08-02 @ 21:07:32
URL: http://livetuppochner.blogg.se/
Postat av: Ida

Jag tycker ditt jobb låter hur kul som helst! :)

Hoppas resan till Kreta blir kanon förresten!

2009-08-04 @ 18:34:31
URL: http://idamadelen.blogg.se/
Postat av: Ted

Hallo, från storebror....

Ska ni inte åka snart?

2009-08-15 @ 14:20:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0