På beställning



Sandra som har bloggen Leone Constantior efterfrågade receptet på Focaccian som jag bakade i helgen. Brödet är  riktigt lätt att baka och man behöver inte tusen olika mjölsorter. Receptet kommer ifrån Leila Lindholms Piece of Cake. Man kan smaksätta brödet på många sätt och Leila tipsar om bland annat rödlök, oliver, parmesan, getost och rosmarin eller som jag, körbärstomater och färsk basilika.

Grundrecept
2 bröd

25 g jäst
3 dl ljummet vatten
½ dl olivolja
2 msk honung
1 msk flingsalt
7-8 dl vetemjöl special

Olja och flingsalt till plåten och utbakningen

1 kvist körsbärstomater
1 kruka färsk basilika

  1. Smula jästen i en bunke och vispa ut den med vatten, olivolja, honung och flingsalt.
  2. Tillsätt lite mjöl i taget, arbeta samman till en deg och knåda den i ca 5 minuter.
  3. Jäs degen i en bunke täckt med en bakduk till dubbel storlek i ca 45 minuter.
  4. Sätt ugnen på 225 grader.
  5. Häll upp degen på bakbord, dela i två bitar, knåda och forma till två bollar. Platta ut tills de är ca 1 1/2 centimeter tjocka.
  6. Jäs till dubbel storlek under en bakduk på en oljad plåt med lite flingsalt i botten i ca 30 minuter.
  7. Sätt fingrarna i degen så at det formas en massa hål. Strö över tomaterna och basilikan och tryck dem ner i hålen och ringla över rikligt med olivolja och strö över flingsalt.
  8. Grädda bröden gyllene i mitten av ugnen i ca 10 minuter.
Klart!



Kommentarer
Postat av: Ann-Louise

Tack snälla du! Känner mig febrig och hängig men det har inte blivit sämre så jag hoppas. Jag har bara provat baka foccacia en gång men älskar smaken och konsistensen så det borde jag prova igen =0). Har legat av mig i bak och mat pysslet på sistone trots att jag tycker det är avkopplande.



Hoppas din kväll är bra!



Kramar

2009-09-24 @ 19:33:59
URL: http://annlouisesvarld.blogg.se/
Postat av: Annas inspiration

Det låter onekligen smaskens.



Hoppas din dag varit bra!

kramar Anna

2009-09-24 @ 23:06:08
URL: http://annasinspiration.blogg.se/
Postat av: Sandra

Åh, tack så jättemycket! Va roligt med ett nytt recept! Låter enkelt och gott!

Hoppas du får en bra helg!

Kramar!

2009-09-25 @ 11:08:11
URL: http://leoneconstantior.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0