Bridesmaids

Igår föreslog Magnus mamma att vi skulle gå och se den nya filmen Bridesmaids. Filmen var verkligen riktigt rolig! Det var länge sedan jag satt och skrattade så mycket i en biosalong. Bridesmaids hade så många poänger och jag får hoppas att min framtida möhippa inte kommer gå till som den gjorde i filmen. Om ni ska in i biomörkret så kan jag varmt rekommendera denna underbara film. Så kul!

Idag ska vi ta en tur in till Malmö för att uträtta några sista ärenden innan morgondagens resa. Det ska bli så skönt att åka värmen och stranden och slippa det tråkiga vädret. Jag kommer ta en veckas semester från bloggen medans vi är på Rhodos. Men när jag är tillbaka kommer jag bjuda på många härliga semesterbilder.

Ta hand om er!
Kramar

Vad är en sommar utan utflykter?

Igår trotsade vi regnet och gav oss ut på en dagsutflykt till Höganäs/Helsingborg. Vi tyckte det var trist att tappa en semesterdag pga. av regnet när man ändå skulle sitta i bilen och går in o ut i affärer. Jag hade egentligen planerat att åka ut till Mölle och Kulla. Men att titta på utsikten och vandra i pittoreska Mölle lockande inte i ösregnet, så Magnus styrde istället bilen mot Lager 157 och de andra outletbutikerna i Höganäs.

En kasse från trogna Iittala Outlet med några nya frukostskålar från Rörstrand/Filippa K, de bästa juiceglasen från Iittala som vi hade sedan tidigare i turkost och tre pack servetter från Marimekko blev mina enda inköp. Såg när jag tog min bloggbild att inköpet matchade.

Sedan styrde vi bilen mot IKEA i Helsingborg för att äta en traditionell köttbulletallrik. Helt otroligt att min efterrätt på IKEA kostade lika mycket som min köttbulletallrik! I vanliga fall så brukar jag inte gilla efterrätterna, men igår valde jag hallon- och vitchokladpaj och den var riktigt smarrig.

KRAMAR!

Årets första gladiolus

Igår när jag var på Maxi Stormarknad såg jag att de hade börjat sälja gladiolus i blomsteravdelningen. Så nu pryder ett korallfärgat fång vårt vita Plainebord. Om jag hade fått välja fritt hade jag egentligen valt ljusljus rosa eller vita, men man får ta det som finns. Jag förknippar egentligen gladiolus som en höstblomma. Vi brukar köpa den när det börjar bli lite mörkt om kvällarna för att få färg i vårt annars ljusa hem.

Ikväll ska vi ta en tur ner till Österlen och närmare bestämt till Kiviks Marknad. Det ska bli riktigt festligt att gå runt där bland alla knallar och titta på folk. Oftast finns det inget att köpa, men det är bara mysigt att gå runt bland stånden och se på hur försäljarna marknadsför sina saker. Förra året blev jag väldigt fascinerad av en knivförsäljare. Han stod och fileade tomater på löpande band med sina knivar. Sedan fick jag veta av en kompis pappa att han hade stått på marknaden i 25 år! Så man kan ju säga att övning ger färdighet.

Kramar

Pots de crème au chocolat

Ikväll ska jag servera Pots de crème au chocolat till efterrätt. Ni kanske känner igen receptet från Leila bakar i Frankrike. Enligt henne ska den vara rent livsfarligt god, så det måste vara en perfekt efterrätt till mig som älskar choklad.

Jag hoppas verkligen att vädret blir bättre! Idag har sysselsatt mig genom att baka hallonmacarons. Om jag får säga det själv, tycker jag att dem blev riktigt lyckade för att vara första gången. Det var lite trixit, men använde mig av Leilas recept och tittade på hennes klipp innan jag började. Imorgon ska jag visa er resultat av mina små bakverk.

Nu ska jag förbereda maten inför kvällens grillning.

Semester!

Imorgon börjar jag min semster! Äntligen! Nu har jag tre lediga veckor och sedan är det dags att återvända en vecka till jobbet för att göra lite moms för att sedan vara ledig en vecka till.

Nu hoppas jag på att vår semester kommer fylld med mycket sol och bad, många uteserveringsbesök och utflykter. Men då måste vädergudarna visa sin glada sida framöver eftersom regnet har hängt i luften hela dagen. Så trist!

Tidigare idag bokade vi en resa till grekiska Rhodos. Vi hade egentligen planerat att boka en sista minuten, men efter ha kollat utbudet som mest bestod av ospecficerade resor till Bulgarien och Turkiet blev vi inte speciellt sugna att åka en sista minuten.

Kramar!

Glädje blandat med smärta

Nu på sommaren är det perfekt med en balkong med kvällssol. Senast igårkväll satt jag och tre kollegor och sipprade på vin i den ljumna kvällen innan vi gav oss ut för att möta upp fler festsugna kollegor.

Idag är jag riktigt mör i benen och mitt ena knä värker efter årets Startskott. Men jag är riktigt nöjd över min och mina kollegors tider. I år var nog det sista året som jag var med eftersom mitt knä inte riktigt klarar av att springa en längre sträcka på asfalt blandat med kullersten.

Eftersom Kristianstaddagarna pågår för tillfället blev det fest på stan efter loppet. Jag är riktigt tacksam att ha så fina kollegor som både kan ha kul på kontoret och utanför den miljön. Igår fick jag ytterligare ett glädjebesked, då en nära vän till mig fick anställning på kontoret. Jag är så glad för hennes skull och att hon nu slipper veckopendlandet mellan Kristianstad och Helsingborg.

Ikväll skulle jag istället för att befunnit mig hemma varit på en inflyttningsfest. Men jag hoppade av sista minuten för jag känner mig väldigt seg i kroppen efter gårdagen samt att jag inte ville halta runt på stan ytterligare en kväll. Men det kommer fler festkvällar så det gör inte så mycket att jag missar en.

Drick Drick

I Paris besökte vi Ladurée och då köpte vi med oss några askar med macroons. De är ju så underbart goda att man bara vill äta upp dem. Jag har redan planerat att jag ska försöka mig på att göra egna på min semester. Så vi får se om jag lyckats.

Den senaste veckan har varit fullspäckad med grillmiddagar med vänner, jobbfest och en weekend hos familjen i Ronneby. Idag fyller min yngsta syster 20 år så vi har varit hemma för att fira hennes stora dag. Herregud, vad stor hon har blivit!

Igår tog Magnus och jag en tur in till Karlskrona för en halvdag på stan. Karlskrona är en riktig sommarstad för överallt såg man turister. Om man är sugen på glass och är i Karlskrona så ska man besöka Glassiären på Stortorget. Där är en kula sex vanliga kulor (!) och när vi stod i denna långa glasskö igår höll jag på att svimma av värmeslag. Jag har aldrig känt mig så dålig som jag gjorde igår! Hela världen började snurra, jag blev ostadig och jag fick ta tag i ett räcke för att hålla mig på benen. Men efter att jag har fått i mig lite vätska och en glass mådde jag betydligt bättre. Efter detta är jag nu extra medveten att man måste dricka mycket när det är varmt ute.