Heraklion och Hersonissos









Bilder från Hersonissos



Den okända soldaten-statyn och Lejonplatsen i Heraklion



Marknadsgatan och det berömda bismycket från Arkeologiska museet, som förställer 2 bin som bär en droppe honung till vaxkakan



Runt hela Heraklion finns det en jättehög stadsmur som byggdes under den venetianska eran. Även i muren fanns det lönndörrar och vi besökte S:t Georges Porten

Om man åker till Kreta så är ett besök i Heraklion, Kretas huvudstad, ett måste enligt mig. Vi bodde i Hersonissos och jag som älskar shopping hittade inget roligt att köpa där. Överallt fanns det butiker som sålde märkeskopior, krimskrams och dyra pälsar. Redan första dagen såg vi stora pälsbutiker mitt ute på landet och inne i stan fanns det flera butiker på varje gata. Var tvungen att fråga vår Apolloguide varför det fanns så mycket päls i och med att det var så varmt, fick förklaringen att det var många turister från Ryssland som köpte päls. Annars var Hersonissos en väldigt mysig stad, med närheten till många restauranger och havet.

En av dagarna tog vi lokalbussen till Heraklion, det var en upplevelse i sig! I det ögonblick som bussen stannade vid hållplatsen sprang biljettkonduktören ut ur bussen och började skrika "hurry up, hurry up" innan man ens hann blinka. De var väldigt noga att bussen gick i tid!  När en äldre dam med rullator skulle gå av, så kastade kondukturen ut rullatorn och putade på damen för att hon skulle skynda på sig! Tur att det inte är så här i Sverige!

Väl i Heraklion fanns det butiker såsom Zara, Zara Home, GAP och Massimo Dutti. Älskade verkligen Zara Homes sortiment, önskar verkligen att det fanns här hemma. Dock läste jag innan jag åkte på Husmusens blogg att man nu kunde klicka hem det från Ellos. Det blev ett litet inköp därifrån, som jag tänkte visa imorgon. Handlade även en gråblå cashmerekofta på Zara. I Heraklion fanns det även en jättebra marknadsgata. Där hittade jag ett par jättefina handgjorda gladiatorsandaler i mörkbrunt skinn för en väldigt billig peng. Alla turistsaker var mycket billigare och bättre kvalitet i Heraklion. Vi köpte bland annat med oss olivolja och kryddor härifrån.

En annan sak som man måste besöka när man är där, är det Arkeologiska museet. Tyvärr renoverades huvudbyggnaden, men ett annex med de viktigaste sakerna var öppet. I vanliga fall brukar jag inte besöka musuem, men kan tycka det är kul utomlands. Speciellt roligt är det att se föremål som man tidigare ha sett på bilder i olika böcker.

Imorgon tänkte jag visa er vad jag handlade mest av... Det får ni se då!

Massor med kramar




Kommentarer
Postat av: Annas inspiration

Men guuu vad underbart det ser ut!

Vilken snygg bränna du har & du är så söt!



sov så gott

kramar Anna

2009-09-02 @ 21:01:01
URL: http://annasinspiration.blogg.se/
Postat av: Madeleine

Vilka härliga bilder och kul med din lilla reseberättelse:)

Inte fel att hitta Zara på semestern annars brukar man sällan handla ngt när man är på semester. Inte jag iaf då det som sagt ofta bara är krims-krams...



Ska bli kul att se dina inköp.



KRAAM

2009-09-02 @ 21:02:07
URL: http://livetuppochner.blogg.se/
Postat av: Mollan70

Åh vad roligt att få återse bilder i från Hersonissos.

Jag var där 1989

2009-09-02 @ 21:36:47
URL: http://www.metrobloggen.se/Mollan7
Postat av: Susanne

Underbara bilder och vad solbränd och fin du är :o)



Kram och sov så sött

2009-09-02 @ 21:50:58
URL: http://gronanyanser.blogg.se/
Postat av: Therese

Nu blev det ännu värre, jag vill åka på semester nuuuuuuu! Ser häligt ut. Du vet väl att Zara home finns på Ellos, kanske inte allt men rätt mycket. kramar

2009-09-02 @ 22:01:52
URL: http://theperfectwife.blogg.se/
Postat av: Ann-Louise

Välkommen hem!

Blir lite nostalgisk när jag kollar på dina bilder! Jag har bara goda minnen från Hersonissos och Heraklion. Bussturererna är verkligen en upplevelse och en gång för typ 25 år sen så väntade jag och min äldre syster på bussen där. Den kom inte men det stannande en bil som skulle skjutsa oss. Min syrra är galen så vi hoppade in...allt gick bra även om de stannade och rökte hasch under vägen. Vilket minne jag kom på nu!



Arkeologiska museét kommer jag ihåg väl, det var så imponerande och Knossos berörde mig, de var så väl organiserade med "vattenledningar" m.m.



Hoppas du har det bara här hemma också! Trivdes du på TacoBar?



Kramar

2009-09-02 @ 22:44:27
URL: http://annlouisesvarld.blogg.se/
Postat av: Linda

Vilka underbara bilder! Ser så varmt och härligt ut och fin bränna har du fått också:)



Ser fram emot att få se shoppingfynden du har gjort;)



Sov sött

Kramar

2009-09-02 @ 22:57:35
URL: http://lindablogg.blogg.se/
Postat av: Jennifer ღ

Nu ska jag vara så duktig

så jag ska ta och sova :)

och hoppas på en friskare dag imorgon haha :)

Natti Natti sweet dreams

ha en bra dag imorgon :)

kram

2009-09-02 @ 23:46:45
URL: http://jeffelina.blogg.se/
Postat av: berra

nice pics men var tusan har du gjort av "maken"??

2009-09-02 @ 23:50:12
Postat av: Karin

Så roligt att läsa om er resa och se alla bilder! Log för mig själv här så jag läste om tanten på bussen! Tragiskt på nåt vis men ändå lite skoj! =)

Jag hoppas verkligen ZARA HOME kommer till Sverige! Tur att ellos har tagit sig an det lite iaf!



Kul att ni också köpte kryddor och olja. Tänkte göra det när vi åker med jobbet till Turkiet om 2 veckor. Det är verkligen "sting" i deras kryddor! =)



Hoppas du haft en bra dag!



Massa kramar!!!

2009-09-03 @ 08:02:22
URL: http://lovesexandmoney.blogg.se/
Postat av: cecce

Ah...ser sååå härligt ut. Önskar jag kunde resa dit.

Verkade finnas mycket kul att shoppa också. Ska bli kul att se vad du handlat!



Kristianstad? Då är du ju skåning. Bra!



Ha en fin dag!

2009-09-03 @ 12:37:01
URL: http://ceccesblogg.blogg.se/
Postat av: Elin - Ett hus till oss

Så mysigt det ser ut :)

2009-09-03 @ 16:49:54
URL: http://etthustilloss.blogg.se/
Postat av: Johanna

Åh vilka fina bilder! Låter som ni har haft en riktig toppenresa! Blir verkligen sugen på att resa iväg till värmen, nu när det bara regnar...



Kram

2009-09-03 @ 18:53:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0