Havreflan



Första dagen på jobbet är härmed avklarad! Det kändes lite konstigt att vara tillbaka på jobbet eftersom många fortfarande har semester plus att man har varit ifrån sina arbetsuppgifter i några veckor. Men det dröjde inte länge innan telefonen och mailen ringde och plingade i ett. Tror nog att mina kunder är glada att jag är tillbaka så att jag kunde svara på alla deras frågor.

När jag kom hem kände jag ett riktigt sug på att dona lite i köket och efter lite bläddrande i Leilas underbara kokböcker fick jag inspirationen på att baka havreflan. Som tur väl var hittade jag alla ingredienserna i skafferiet! Tjugo minuter senare kunde jag ta ut första plåten och köket fylldes av en koladoft. Riktigt riktigt simpelt och så gott! Perfekt att ha att knapra på eller att piffa till vaniljglassen med.

Nu ska jag bege mig ut i köket för att laga lite kvällsmat. Ikväll blir det kycklinggryta med hallon som jag hittade på Mästerkocksfinalisten Jennie Benjaminssons hemsida Kalasgott.com.

40 Havreflan

150 g smör
2 dl havregryn
2 dl strösocker
½ dl vispgrädde
½ dl ljus sirap
2 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver

Sätt på ugnen på 200 grader. Smält smöret och blanda det med havregryn, socker, vispgrädde och sirap i en bunke. Blanda vetemjöl med bakpulver och vänd ner det i smeten. Klicka ut smeten på en plåt med hjälp av två teskedar. Lämna dock 1 dm mellan klickarna eftersom de flyter ut till stora flan. Grädda flanen gyllene i mitten av ugnen i ca 4 minuter. Klart!


Kramar


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0