Resultatet

 
Här ser ni resultatet av mitt bak igår. Blev själv riktigt nöjd med brödet som blev väldigt saftigt och mjukt. Igår blev det en hamburgare med mozzarella, tomat, basilikapesto, sallad och rödlök. Mums!
 
Om det är någon som vill testa att baka brödet så använde jag mig att Herr Mobergs recept som är beräknat på fyra personer. Dock dubblade jag receptet igår och då blev det ca 20 bullar.
 
½ paket jäst
6 dl vatten
12 dl vetemjöl
2 msk havssalt
 
Lös upp jästen i saltet, och lite av det ljumna vattnet.Häll i allt mjöl och det  resterande ljumna vattnet. Blanda degen tills den blir genomarbetad . Obs, degen skall vara kladdig. Låt degen jäsa under täcke på en varm plats i 2 timmar.
 

Häll upp degen på ett rikligt mjölat bord. Forma degen utan att knåda den till en avlång "limpa". Dela upp degen till lagom stora bitar (samma storlek som hamburgarna). Doppa bullarnas snittyta i en blandning av mjöl, sesam och flingsalt. Låt jäsa på plåten i ytterligare 30-40 min.

 

Sätt ugnen på 250 grader. Grädda i ugnens mitt i ca:10 minuter. När bullarna gräddas i ugnen-fyll en kaffekopp till hälften med vatten och släng in i ugnen över bullarna så att det fräser till.


Kommentarer
Postat av: Sofia

Hej! Vad kul att se att du bloggar fortfarande, jag ska verkligen försöka börja igen! Klänningen är köpt på H&M Consious Collection i början av sommaren. Kram

2012-07-17 @ 20:59:50
URL: http://fiabloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0