Basilika- och vitlöksbröd



Brödet till vänster

Nu väntar jag på att maten skall bli klar, idag blir det krämig pasta med hemmagjord pesto. Receptet kommer från matlagningskursen som jag gick förra vecka. Därför tänkte jag lägga ut receptet på Basilika- och vitlöksbröd som både Linda och Katta tyckte såg mumsigt ut. Brödet är verkligen jättegott och saftigt.

3 stycken bröd

50 g jäst
½ dl raps- eller olivolja
6 dl vatten
2 tsk salt
1 msk socker
ca 1 kg (17 dl) stenmalet mjöl eller vetemjöl special (ev. fullkorn)

Fyllning
30 g finhackad basilika (färsk eller fryst)
150 g rumsvarmt smör
½ tsk salt
2-3 pressade vitlöksklyftor eller 1 liten pressad solovitlök

  1. Finfördela jästen i en skål eller köksmaskin.
  2. Värm olja och vatten till 37 grader (fingervarmt).
  3. Häll degspadet över jästen och rör om.
  4. Tillsätt salt, socker och det mesta av mjölet.
  5. Arbeta degen kraftigt. Låt jäsa en timme.
  6. Blanda under tiden ingredienserna till fyllningen.
  7. Arbeta ihop degen och dela den i 3 delar.
  8. Kavla ut varje del till en rektangel och bred ut fyllningen.
  9. Rulla ihop och vrid ändarna åt var sitt håll. Lägg ihop respektive rulle till en krans och placera på plåt.
  10. Strö över lite mjöl och skåra några millimeterdjupa jack. Låt  jäsa 20-25 minuter.
  11. Grädda i 225 grader i 15-20 minuter mitt i ugnen.

Nu är det middagsdags för min del!
Ha en fortsatt trevlig kväll!
Kramar

Kommentarer
Postat av: Miia - There´s no place like home

Mm, brödet låter riktigt gott! Kanske man borde våga sig på att baka nån dag...?

2009-06-24 @ 10:17:40
URL: http://theresnoplacelikehome.webblogg.se/
Postat av: Anna - Starwoman ☆

tack snälla för receptet. Det låter verkligen urgått och det ska jag testbaka någon ggn, fast jag är urusel på att baka bröd, men försöka kan man ju alltid göra =)



Kram

2009-06-24 @ 16:09:59
URL: http://starwoman.blogg.se/
Postat av: jesi

vad mycket goda matbilder du visar på din blogg!

jag vill också läsa lauren Conrads bok, nyfiken på hur hon kan skriva. Verkar vara en härlig tjej!

kram

2009-06-24 @ 18:10:22
URL: http://lyckoljus.blogg.se/
Postat av: Carolin

Ja, jag vette tusan om vi skulle kunna bo så mycket bättre faktiskt ;) Måste verkligen prova på ditt recept, låter tok smaskigt! :) Kram!

2009-06-25 @ 20:46:27
URL: http://caroliineriksson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0